Evema
Algemene voorwaarden
Artikel 1. Algemene bepalingen
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en aanbiedingen die zijn gesloten met, respectievelijk uitgebracht door de besloten vennootschap Evema, met name overeenkomsten bestaande uit aanneming van werk, verkoopovereenkomsten, overeenkomsten tot het verrichten van onderhoudswerkzaamheden, overeenkomsten aangaande de totstandkoming van telefoonverbindingen en doormelding van alarmmeldingen.
- In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Evema: de besloten vennootschap Evema verkoper en/of opdrachtnemer onder meer roerende zaken verkoopt, levert, monteert, alsmede infrastructuur ten behoeve van onder meer telecommunicatie en beveiliging en ander werk levert, aanlegt en/of aanbrengt;
- klant: een ieder die met Evema een overeenkomst aangaat of wil aangaan of voor wie de Evema een aanbieding doet of een leverantie of prestatie verricht;
- aflevering: de verschaffing van het bezit van de gekochte goederen aan de klant, dan wel bij het verrichten van werk de oplevering van het werk.
- meldkamercontract: contract tot het verrichten van diensten waarbij Evema als intermediair zorgt voor contact tussen klant en particuliere alarmcentrale.
- breedbandcontract: elke vorm van breedbandcontracten waarbij Evema als intermediair zorgt voor contact tussen klant en provider.
Artikel 2. Aanbod
- De aanbiedingen van Evema hebben, tenzij uit de aanbieding anders blijkt, een geldigheidsduur van 14 dagen na dagtekening daarvan.
- De aanbiedingen strekken niet verder dan tot hetgeen in de aanbieding uitdrukkelijk staat omschreven.
Artikel 3. Overeenkomst
- De overeenkomsten tussen klant en Evema komen tot stand door acceptatie van een daartoe verstrekt aanbod. Indien klant het aanbod mondeling accepteert, bevestigt Evema de opdracht schriftelijk, dan wel per mail of mondeling.
- Indien zich na het sluiten van de overeenkomst zich prijsverhogingen voordoen, zal Evema klant zo spoedig mogelijk waarschuwen dat deze kostenverhogingen aan klant zullen worden doorberekend. In dat geval heeft de klant de mogelijkheid om hetzij op te zeggen, hetzij zich akkoord te verklaren met de hogere prijs. In geval er wordt opgezegd geldt – in geval er sprake is van een overeenkomst tot aanneming van werk – onverminderd het bepaalde in artikel 7:764 lid 2 BW.
- De geleverde goederen blijven eigendom van Evema totdat deze volledig door klant aan Evema zijn betaald. De klant is het niet toegestaan deze goederen aan derden te verkopen, af te staan of in pand te geven, te belenen, totdat klant deze goederen volledig aan Evema heeft betaald.
- Evema behoudt zich uitdrukkelijk het intellectueel eigendom voor op de door haar aan de klant bij de aanbieding of nadien verstrekte ontwerpen, tekeningen, etc. Deze dienen op eerste verzoek van Evema onverwijld aan haar te worden teruggegeven, onverminderd andere aan Evema toekomende rechten, vorderingen en aanspraken. Zonder uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van Evema mag klant deze niet gebruiken en/of doen laten gebruiken en/of openbaar maken.
Artikel 4. Levertijd
- De overeengekomen levertijd of (indien van toepassing) opleveringstermijn zal nimmer gelden als fatale termijn. Evema is niet aansprakelijk voor schade in verband met overschrijding van de levertijd of (indien van toepassing) opleveringstermijn. Bij overschrijding van de levertijd of (indien van toepassing) opleveringstermijn wordt Evema een aanvullende (oplevering) of levertermijn van 6 weken gegund om alsnog (op) te leveren.
- Bij overschrijding van deze aanvullende (op)levertermijn heeft de klant het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te verlangen. In het geval deze aanvullende (op)levertermijn wordt overschreden is Evema bij een overeenkomst met een klant die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf niet aansprakelijk voor gevolgschade.
Artikel 5. Risico en klachtplicht
- Evema draagt het risico van beschadiging en verlies tot op het moment van aflevering van de goederen of oplevering van het werk aan klant. De klant wordt geacht de gekochte goederen, of het werk of dienst onbeschadigd en zonder gebreken te hebben ontvangen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij de gebreken heeft ontdekt, of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, Evema schriftelijk van het gebrek of de gebreken op de hoogte heeft gesteld. Indien meer dan 2 maanden na het ontdekken of het behoren te ontdekken van het gebrek zijn verstreken zonder dat de klant daarover schriftelijk bij Evema heeft geklaagd, zal de bekwame tijd in ieder geval zijn verschreden. Indien bij de aflevering geen gelegenheid bestaat tot controle van de goederen dient dit op het ontvangstbewijs te worden vermeld. De klachten moeten een omschrijving van de grieven en geconstateerde gebreken behelzen. Indien de klant niet binnen bekwame tijd als voormeld klaagt over een gebrek aan het geleverde goed, dienst of het opgeleverde werk, kan de klant zich op dat gebrek niet meer kan beroepen en zijn de daarop gebaseerde rechten, aanspraken en vorderingen van de klant vervallen.
Artikel 6. Aansprakelijkheid en garantie
- Voor zover aan het geleverde of het verrichte werk of geleverde dienst binnen 1 jaar na af- c.q. oplevering dan wel verrichten van de dienst een of meerdere gebreken blijken te zijn, waarvan Evema niet aannemelijk kan maken dat deze het gevolg zijn van niet met de bestemming corresponderend gebruik en/of normale slijtage en/of of gebrekkig onderhoud door klant en/of andere oorzaken die redelijkerwijze aan klant zijn toe te rekenen en voor rekening en risico van klant dienen te blijven, heeft klant gedurende die periode garantie. Evema zal in verband met deze garantie alsdan – mits voldaan is aan de op de klant rustende klachtplicht binnen bekwame tijd na ontdekking of het behoren te ontdekken van het gebrek – overgaan tot kosteloos herstel. Indien de kosten van herstel hoger zijn dan de schade, is Evema gerechtigd in plaats van over te gaan tot herstel de schade te vergoeden.
Het voorgaande geldt slechts indien en voor zover klant het geleverde werk of goed conform de bestemming gebruikt en daarbij de instructies van Evema en/of de fabrikant daarbij in acht heeft genomen. - Hetgeen hiervoor in lid 1 van dit artikel is bepaald geldt onverminderd het recht van de klant om de overeenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te vorderen, indien aan de wettelijke vereisten daarvoor is voldaan.
- Elke aansprakelijkheid van Evema vervalt na verloop van 12 maanden nadat het werk is opgeleverd c.q. het goed is geleverd, dan wel dienst is verricht of de overeenkomst door middel van ontbinding of opzegging is geëindigd.
- Evema is ten aanzien van klanten die handelen in het kader van hun beroep en/of bedrijf wegens toerekenbaar tekortschieten slechts
aansprakelijk voor de directe materiële schade van de klant veroorzaakt door een gebrek in het geleverde goed of het verrichte werk of geleverde dienst en/of overschrijding van de (op)levertijd of welke andere grond dan ook, tenzij zulks te wijten valt aan opzettelijk handelen of grove schuld aan de zijde van Evema en/of de door Evema ingeschakelde hulppersonen en/of onderaannemers. Tot die
directe materiële schade valt niet de gevolgschade, bedrijfsschade, productie en/of omzetverlies, gederfde winst of waardevermindering of verlies van producten. Ten aanzien van andere schade is Evema ten aanzien van klanten die handelen in het kader van hun beroep en/of bedrijf slechts aansprakelijk indien die klant bewijst dat zulks te wijten is aan opzet of grove schuld van
Evema; - Evema herstelt voor eigen rekening schade aan het werk of goed c.q. dienst die is ontstaan alvorens het werk is opgeleverd dan wel het goed is geleverd of dienst is verricht, tenzij deze schade niet door hem is veroorzaakt of anderszins onredelijk is dat deze schade voor zijn rekening komt.
- In geval Evema aansprakelijk is voor de door klant geleden schade is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekeraar van Evema uitkeert.
- Evema sluit daarvoor in ieder geval een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven af met een verzekerde som van minimaal € 450.000,– per gebeurtenis waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.
- Het vorengaande geldt eveneens indien en voor zover Evema werkzaamheden of diensten verricht, dan wel goederen levert ter vervulling van zijn garantieverplichting zoals neergelegd in deze algemene voorwaarden.
- Na de op- of aflevering c.q. het verrichten van de dienst is Evema niet verder aansprakelijk voor tekortkoming aan het werk, de geleverde dienst of het geleverde goed en door de opdrachtnemer als gevolg daarvan geleden of nog te lijden schade dan tot nakoming van de in deze algemene voorwaarden omschreven garantieverplichtingen en slechts voor zover dat door de
aansprakelijkheidsverzekering van Evema wordt gedekt. - Elke aanspraak op vergoeding of herstel van voor respectievelijk na de op- of aflevering, dan wel de verrichte dienst, geleden schade vervalt indien deze aanspraak niet uiterlijk binnen 14 dagen na de dag van de op- of aflevering, dan wel verrichting van de dienst, respectievelijk voor de garantieperiode afloopt schriftelijk aan Evema is kenbaar gemaakt. De rechtsvordering tot schadevergoeding, nakoming, ontbinding of tot herstel van klant jegens Evema verjaart door verloop van één jaar nadat opdrachtgever op voormelde wijze ter zake heeft geprotesteerd.
- Indien en voor zover de klant een aan de overeenkomst gebonden risico heeft verzekerd, is hij gehouden eventuele schade bij die verzekering te vorderen en Evema te vrijwaren voor verhaalsaanspraken van de verzekeraar en van derden.
- In geval Evema aansprakelijk is, is de omvang van de door Evema te vergoeden schade beperkt tot het bedrag van de in de overeenkomst maximum vastgelegde prijs of indien bij het sluiten van de overeenkomst geen prijs is bepaald, als bij regieovereenkomsten, tot het bedrag van de vermoedelijke prijs. Bij onderhoudscontract